Skip to main content
BIM Sample

کاربرد BIM در کشورهای پیشرو

BIM اکنون به طور گسترده در کشورهایی مثل ایالات متحده، انگلستان، فرانسه، آلمان، فنلاند، دانمارک، استرالیا، مالزی و سنگاپور مورد استفاده قرار می ­گیرد. همچنین در سطح بین ­المللی به طور فزاینده­ای توجه صنایع ساخت و سازمان هایی که درگیر با MEC هستند به علاوه مالکان و مجریان پروژه ­های ساختمانی را به خود جلب کرده است. تلاش­ ها برای ایجاد استاندارد BIM در ایالات متحده، اروپا و مناطق دیگر دنیا با این فرض است که اطلاعات دیجیتالی قابل اشتراک، قابل همکاری در میان سیستم­ های اطلاعاتی ذینفعان مختلف و بر اساس استانداردهای باز و قابل تعریف به زبان قراردادی هستند.

 

دنیس نیلی، مدیر محصول AIA اعتقاد دارد که : مالکان باید به سرعت استانداردسازی برای پروژه­ های BIM خود را آغاز کنند. آن­ها باید اشیا مورد نیازی که طراحان خود از آن استفاده می­ کنند را فراهم کنند. آن­ها باید در تمام پروژه استوار باشند. استانداردسازی طراحی ­های فضایی، مونتاژ و اشیا و تمام داده­ هایی که مربوط به پروژه هستند امری ضروری است. سایت www.SmartBIM.com این مفهوم را نشان داده است. بخش فضاها نشان می­ دهد که چگونه یک مالک می­ تواند مدل ­های کاملی از فضاهای پر از تجهیزات و اثاثیه مورد نیاز که شامل سرویس­های مثل برق و ارتباطات می ­شود را ایجاد کند. حین ساخت، پروژه bim باید با تغییرات و جایگزین ­ها همگام و به روز رسانی شود. این اقدامات ارزش پایین ­دستی استفاده ار پروژه­های BIM را تضمین می ­کنند. این پروژه ­های BIM می­ توانند با سیستم­های GIS شرکت­ ها ادغام شوند. هرچه مالکان سریع­تر با پروژه­ های BIM یکپارچه شوند، سریع­تر صرفه­ جویی­ های باورنکردنی را مشاهده خواهند کرد.

باید اشاره کرد که کاربرد استانداردهای جهانی BIM ضرورت دیدگاه­های تجاری تبادل اطلاعات بین AEC و مالک/ مجری طرح را ایجاب خواهد کرد. استانداردهای کنونی بر اساس استانداردهایی که در حال استفاده ­اند ساخته خواهند شد.

انگلستان

بسیاری از شرکت ­ها در انگلستان به مقاومت خود در استفاده از BIM ادامه­ می ­دهند که بخشی از آن به دلیل تغییراتی در فرهنگ است که آن را ضروری می ­کند. اگر چه این امر شروع به تغییر کرده است و دولت انگلستان قصد دارد این را در تمام پروژه ­های عمومی اجباری کند. آن­ها بر این عقیده­ اند که این تکنولوژی جدید روش­ های کاری بهبود یافته ­ای را تسهیل خواهد کرد که هزینه ­ها را کاهش خواهد داد و در زمان طولانی به توسعه و مدیریت سازه­ های بخش عمومی ارزش خواهد داد. برای کمک به ایجاد BIM در پروژه­ های عمومی، یک گروه کاری به سرپرستی مارک بیو تشکیل شده است تا نقشه راه و فاز اجرایی آن را در طی ۵ سال ترسیم کند. باید دانست که BIM یک تکنولوژی کامل در انگلستان نیست و سطح لازم برای آن در پروژه ­ها قابلیت ­های یک صنعت را منعکس خواهد کرد. با این حال اگر برنامه رسیدن به موفقیت باشد، صنعت ساخت انگلستان نیاز دارد تا از یک منحنی یادگیری با شیب تند عبور کند. یک مثال موفقیت آمیز از اجرای BIM در ترمینال ۵ Heathrow است که استفاده از آن هزینه­ های پروژه را تا ۲۱۰ میلیون پوند کاهش داده است.

ما اکنون شاهد یک طغیان شگفت­ انگیز در حمایت از روش ­های کاری جدید با تشدید چالش­های صنعتی در انگلستان هستیم. بدین ترتیب صنعت AEC انگلستان را تحریک می ­کند تا حرکت قابل توجهی در جهت به کار گیری BIM در پروژه­ های خود انجام دهد. یکی از محرک­ های اصلی صنعت AEC به سمت استفاده از BIM نیاز به شتاب دادن بهره ­وری بوده است. پت باکستر مدیر ارشد Autodesk می ­گوید : روش­های کاری BIM نشان داده شده ­اند تا کارایی عمده با حذف بی­ دقتی ­ها، اتلاف ­ها و تداخل ­ها ایجاد شود و همزمان شفافیت و پاسخگویی هم حفظ شود. جای تعجب نیست که چالش ­های کاری جدید تعادل را به نفع BIM جابجا کرده ­اند.

در انگلستان، کمیته اطلاعات پروژه ساخت (CPIC) مسئولیت فراهم کردن بهترین راهنمایی ­های عملی از نظر محتوا، شکل، آماده ­سازی اطلاعات ساخت و اطمینان حاصل کردن از اینکه این بهترین روش از طریق صنعت ساخت و ساز انگلیس منتشر شده است را بر عهده دارد. CPIC که توسط نمایندگان بسیاری از نهادهای مهم صنعت انگلستان تشکیل شده است، تعریفی از BIM برای تصویب در صنعت ساخت و ساز انگلستان ارائه داده است و علاوه بر آن تمام بخش­ های صنعت انگلستان را به بحث در مورد موضوعی برای رسیدن به یک نقطه شروع توافقی دعوت کرده است. یکی از موانع اصلی در تصویب یک روش کاری خوب که بتواند به طرز قابل توجهی کیفیت و پایداری محصولات تحویل داده شده از تیم طراحی و ساخت تا مالکان بهبود دهد، نبود تعریفی واضح از اصطلاحاتی است که به تکثیر تفسیرهایی که وجود دارند اضافه می ­شوند.

دولت انگلستان و کشورهای دیگر طی سال­های اخیر حمایت خود از BIM را ابراز کرده ­اند. اگرچه در مارس ۲۰۱۱، دولت انگلستان مقاله ­ای در زمینه استراتژی BIM منتشر کرد که آن را می­ توان با تمام جزئیات از آدرس www.bimtaskgroup.org دانلود کرد. در واقع دولت انگلستان به صراحت اعلام کرد که به منظور صرفه­ جویی در مدل­سازی مجدد اشیا که حتی حین یک پروژه هم چندین بار توسط تیم­ های طراحی مختلف صورت می­ گیرد، تمام پروژه ­ها تا سال ۲۰۱۶ باید با سطح ۲ BIM سازگار شوند.

اهداف اصلی کارگروه عبارتند از :

  • تشخیص چگونگی انتقال مزیت ­های اندازه ­گیری شده به صنعت ساخت و ساز از طریق افزایش کاربرد BIM
  • تشخیص نیازهای دولت انگلستان به عنوان مالک برای تشویق به پذیرش گسترده BIM
  • بررسی و مرور پذیرش بین ­المللی BIM شامل راه­ حل ­های دولت فدرال
  • بررسی سیاست­ های دولتی BIM به منظور کمک رساندن به انگلستان برای نگهداری و توسعه جایگاه خود در بازارهای بین ­المللی

توصیه­ های اصلی عبارتند از :

  • ترک پیچیدگی و رقابت در زنجیره تامین
  • رفتار مشخص با افراد و شرکا زنجیره تامین
  • اندازه ­گیری و استفاده فعال از خروجی ­ها
  • فراهم ­کردن زیرساخت پشتیبانی مناسب
  • برداشتن گام ­های مترقی
  • داشتن هدف مشخص برای صنعت ساخت

گزارش همچنین سطوح تکامل پروژه BIM را از سطح صفر تا سطح ۳ تعریف کرد. به صورت خلاصه می ­توان گفت :

  • سطح صفر وقتی است که تنها ابزارهای CAD سازگار شده ­اند.
  • سطح ۱ وقتی است که اطلاعات 3D و 2D برای استاندارهای تعریف شده به کار گرفته شده­ اند.
  • سطح ۲ وقتی است که نرم­افزار BIM با همکاری مدل کاملا یکپارچه به کار گرفته می ­شود.
  • سطح ۳ وقتی است که مدل­های BIM برای مدیریت چرخه حیات ساختمان/ پروژه به کار گرفته می ­شوند.

اهداف اصلی دولت انگلستان در این گزارش عبارتند از :

  • کاهش ۲۰ درصدی هزینه­ ها
  • سطح ۲ BIM تا سال ۲۰۱۶
  • اطلاعات COBie برای تصمیم­ گیری در مواقع حساس در طراحی و فرآیند ساخت باید در دسترس باشد.

اطلاعات COBie یک طرح رسمی است که به تیم­ های طراحی کمک می­ کند تا اطلاعات اشیا BIM معماری را سازمان­دهی کنند. این اطلاعات به طور طبیعی با سایر افرادی که در مدیریت تسهیلات پروژه نقش دارند به اشتراک گذاشته می­ شود.

همچنین با ابتکارات BIMForum ، در حال حاضر تمایل زیادی در زمینه سطح توسعه (LoD) مدل اشیا BIM وجود دارد. بدین طریق مالک می­تواند تصویری واضح از کیفیت تحویل BIM که انتظار آن را دارد به دست آورد. برای اطلاعات بیشتر به این آدرس مراجعه کنید www.bimforum.org/lod.

به صورت بسیار کلی این سطوح شامل :

  • LoD 100 – نمایش گرافیکی اشیا که عمدتا برای محاسبه هزینه­ ها به کار می ­رود.
  • LoD 200 – یک شی عمومی با ابعاد، شکل و موقعیت تقریبی
  • LoD 300 – طراحی اشیا خاص با تمام مشخصات، اندازه، شکل و موقعیت
  • LoD 350 – مدل واقعی شی با تمام مشخصات، اندازه، شکل و موقعیت
  • LoD 400 – شبیه به LoD 350، به علاوه تمام اطلاعات مربوطه پروژه شامل میلگرد و لوازم جانبی اعضای بتنی و کلیه اتصالات برای اعضای فولادی
  • LoD 500 – شبیه به LoD 400، شامل گزارش­ های تایید­ شده، گواهینامه ­های آزمون و اطلاعات علامت­گذاری CE

فرانسه

در فرانسه، سازمان­ هایی وجود دارند که برای تصویب بیشتر استانداردهای BIM تلاش می­ کنند تا قابلیت همکاری نرم ­افزار بین افرادی که در صنعت ساخت فعال هستند را بهبود ببخشند. چنین سازمان­ هایی شامل FBB یا بازوی فرانسوی buildingSMART بین­ المللی است که از IFCs حمایت می ­کنند. از طرف دیگر شرکت­های ویرایش نرم­ افزار مثل Vizelia اولین پذیرندگان IFCs بوده­ اند و حالا از تمام مزایای BIM در تجارت جدید ساخت سبز بهره می­ برند.

بر اساس گزارش SmartMarket از ساخت و ساز McGraw-Hill فرانسه بیشترین میزان پذیرش BIM بین متخصصان ساختی که مورد بررسی قرار گرفته ­اند را برابر با ۳۸ درصد اعلام کرده، اگرچه این عدد فقط کمی بیشتر از نرخ کشورهای آلمان و انگلستان است. این گزارش ادامه می­ دهد که درصد بالایی از پذیرندگان فرانسوی (۷۲ درصد) از BIM در بیش از ۳۰ درصد پروژه­ های خود استفاده می­ کنند. این گزارش نتیجه گرفته است که کاربران فرانسوی بیشترین ارزش BIM را در کاهش تعارضات ها حین ساخت و بهبود درک جمعی از اهداف طراحی می­ دانند.

آلمان

بر اساس گزارش SmartMarket در سال ۲۰۱۰، پذیرندگان آلمانی به عنوان یک گروه در ۴۷ درصد مواقع از BIM در ۳۰ درصد پروژه­ های خود به کار می ­گیرند. در آلمان معماران بیشتر نرخ پذیریش بین متخصصان صنعتی با ۷۷ درصد را دارند که به دنبال آن مهندسان با ۵۳ درصد و پیمانکاران نهایی با ۱۰ درصد هستند.

اجرای سیستم ­های BIM مهندسان ارتش  امریکا نیز به اروپا رسیده است. این ارتش اکنون از BIM برای بسیاری از پروژه­ های خود در مناطق ماموریتی مختلف استفاده می­ کند و این میزان همچنان در حال افزایش است. جیم نوبل، رئیس واحد مهندسی در منطقه می­ گوید : بسیاری از شرکت­ های آلمانی در بخش خصوصی در حال استفاده از BIM هستند. چالش برای ما این است که بسیاری معمارهایی که از BIM استفاده می­ کنند تجربه زیادی در این زمینه ندارند. انتظار می ­رود که ادغام کامل با BIM در فرآیندهای ساخت منطقه اروپا کمی زمان­بر باشد که علت آن تا حد زیادی به روند قانونی که در توافق نامه­ های امضا شده بین ایالات متحده و دولت آلمان بیان شده است و نحوه انجام پروژه های BIM در آلمان را مشخص می­ کند برمی­گردد. کار ما اکنون این است که با شرکای خود در بعضی پارامترها، نقاط شروع و قابلیت همکاری به توافق برسیم.

فنلاند

در فنلاند نسبت به کشورهای همسایه اسکاندیناوی BIM به میزان بالاتری اجرا شده است. همچنین فنلاند استفاده از BIM در تمام پروژه ­های بخش عمومی را اجباری کرده است. در نظرسنجی­ های اخیر نشان داده شده است که معماران کاربران اصلی BIM در پروژه ­های خود بوده ­اند (تقریبا ۹۳ درصد) و میزان استفاده مهندسان به سختی به ۶۰ درصد رسیده است. باید اشاره کرد که تعهدی در بخش عمومی فنلاند در استفاده گسترده از BIM وجود دارد. شواهد دیگر این امر دستورالعمل­ های BIM است که در نتیجه پروژه تحقیق و توسعه Prolt و با حمایت گسترده صنعتی تهیه شده است. این دستورالعمل ­ها به زبان فنلاندی است و به صورت بنیادی تمام مدل­ های محصول در پروژه­ های ساختمانی، پروژه­ های طراحی معماری، پروژه­ های مدل­سازی در ساخت و مدل­سازی محصول در پروژه­ های طراحی خدمات ساختمانی پوشش می ­دهد. اگرچه این دستور العمل­ ها مدل­سازی محصول را با جزئیات توصیف می ­کنند، مشخصات تبادل داده کافی را ارائه نمی ­دهند. بنابراین امکان پیشرفت و توسعه بیشتری در این دستورالعمل­ ها فراهم می­کنند.

طرفداران BIM در بخش خصوصی فنلاند نیز کاملا فعال هستند و تعدادی از شرکت­ها مثل Skansa Oy و Tekes، در حال انجام تحقیق و توسعه در BIM هستند. به همین ترتیب سازمان­ های تحقیقاتی و دانشگاه­ ها در کنار انجمن پیمانکاران فنلاند و مشتری­ های دولت در ارتقا اجرای BIM در صنعت کشور فعال هستند.

نروژ

شرکت Graphisoft نروژی و Solibri در پاسخ به نیاز روزافزون به تضمین کیفیت BIM و بررسی مدل در نروژ همکاری کرده ­اند. به همین دلیل BIM در نروژ توسط سازمان­ های عمومی و پیمانکاران مختلفی از جمله مشتری دولتی Statsbygg و انجمن سازندگان نروژ تبلیغ و استفاده می ­شود. نروژ همچنین اخیرا دستورالعملی برای BIM بر اساس تجربیات پروژه Statsbygg’s HIBO فراهم کرده است.

بخش خصوصی نیز در ترویج BIM فعال بوده است. به طور مثال Selvaag-Bluethink در حال توسعه BIM و راه­ حل ­های ICT بر اساس BIM است. SINTEF نروژ سازمان پیشرو در زمینه انجام تحقیقات روی BIM است. این شرکت بخشی از Erabuild است که شبکه ­ای از برنامه های ملی تحقیق و توسعه می­ باشد و روی ابزارهای پایدار برای بهبود ساخت و اجرای سازه­ ها تمرکز دارد. علاوه بر این در بین اولین کشورهایی قرار دارد که چارچوب بین­ المللی واژه­نامه­ ها (IFD) برای صنعت ساخت را توسعه داده است.

دانمارک

در سال ۲۰۰۷، دانمارک (مثل فنلاند) استفاده از BIM در تمام پروژه­ های بخش عمومی را اجباری کرده است. میزان کاربرد کلی BIM در دانمارک در حال افزایش است. بر اساس نظر سنجی که در سال ۲۰۰۶ انجام شد، تقریبا ۵۰ درصد معماران و ۴۰ درصد مهندسان در دانمارک برای بخش­ هایی از پروژه خود از BIM استفاده می ­کردند. یکی از سازمان­ های دانمارکی پیشرو در این زمینه bips است که تاثیر زیادی در اجرای IT در صنعت ساخت دانمارک داشته است. علاوه بر این خواسته ­های اجباری از BIM توسط مشتریان دولتی دانمارک، استفاده از BIM را به سطح بالاتری انتقال داده است.

در بخش عمومی، دانمارک حداقل دارای سه آژانس دولتی است که اجرای BIM را آغاز کرده ­اند. این آژانس­ ها شامل آژانس املاک، آژانس دانشگاه و املاک دانمارکی و سرویس ساخت و ساز دفاعی هستند. اگرچه پروژه ­های دولتی در دانمارک بخش بزرگی از کل مساحت املاک را نشان نمی­ دهد، تاثیر آن­ها روی بازار که توسط الزامات IFC ایجاد شده قابل توجه است. آژانس­های دولتی دیگری مثل شهرداری Gentoft و KLP Ejendommehave وجود دارند که الزامات پروژه­ های ساخت دیجیتالی را در دانمارک تصویب کرده ­اند.

دولت دانمارکی به طرز شدیدی نیاز­ خود برای استفاده از BIM در پروژه­ های دولتی بیان کرده است. نیاز­های دولتی Byggherrekravene نامیده می­ شوند. از ژانویه ۲۰۰۷، کلیه معماران، طراحان و پیمانکاران که در پروژه ­های ساختمانی دولتی نقش دارند ملزم به اتخاذ تعدادی رویکرد و ابزار جدید دیجیتالی هستند. بر اساس برنامه ساخت دیجیتال که توسط سازمان تصدی و ساخت دانمارک آغاز شد، مجموعه­ ای از دستورالعمل­ های مربوط به 3D تهیه شد. دستورالعمل­ ها هم مربوط به تنظیم و تحقق الزامات موجود در فایل و هم برنامه ­ی CAD مبتنی بر پایگاه داده/ BIM هستند.

Bips همچنین در حال توسعه دستورالعمل­ های BIM برای بخش خصوصی است و نتایج حاصل از پروژه ساخت دیجیتال را تصویب کرده است. همچنین در حال ترویج روش­ های جدید کاری در صنعت ساختمان دانمارک است. سازمان تصدی و ساخت دانمارک سازمانی است که از تحقیق و توسعه BIM در دانمارک و همچنین سایر سازمان­ ها و دانشگاه ­های دانمارک مثل دانشگاه Aalborg پشتیبانی می­ کند. این دانشگاه روی سرورهای مدل IFC و مدل­های 3D تمرکز دارد.

هنگ کنگ

صنعت ساخت و ساز در آسیا و اقیانوسیه دستخوش تغییرات اساسی است و به سرعت در حال اتوماسیون و ساده­ سازی فرآیندهای خود برای همگام ماندن با اکوسیستم تجارت بین المللی است. از این نظر، هنگ کنگ به عنوان یکی از پیشرفته ­ترین کشورهای منطقه در زمینه پذیرش فناوری­ های ساختمانی در نظر گرفته می­ شود. هنگ کنگ نقش مهمی در تنظیم استانداردهای این صنعت داشته است. این کشور با استفاده از فناوری ­های پیشرفته در پروژه های خود، اثربخشی و کارآیی آن­ها را در تکمیل پروژه­ های ساختمانی کلاس جهانی نشان داده است.

چین

چین کشوری است که در حال حاضر بزرگترین رونق ساخت و ساز در جهان را تجربه می کند و BIM مزایای  رقابتی برای معماران و مهندسان چینی فراهم می­ کند. علاوه بر این المپیک پکن و نمایشگاه جهانی 2010 شانگ­های، میلیاردها دلار سرمایه در بخش ساخت و ساز جذب کرده است. این شهرها در حال حاضر دارای بالاترین اجاره ­های تجاری و صنعتی در آسیا هستند. آشفتگی اخیر ساختمان ­ها که در چین در حال رخ دادن است در کنار مشکلات افزایش آلودگی بسیاری از معماران چینی را ترغیب کرده است تا علاقه زیادی به طراحی پایدار پیدا کنند. ناگفته نماند که استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمان، تحلیل­ ها و ارزیابی­ های پیچیده طراحی را تسهیل می­ کند که از جنبه های اصلی طراحی پایدار پشتیبانی می­ کنند و تیم پروژه را قادر می ­سازند تا رشد ساخت و ساز چین را با نگرانی ­های زیست محیطی متعادل کند. علاوه بر این، رشد سریع ساختمان­های چین چالش­ های بزرگ و همچنین فرصت­ های بزرگی را به همراه دارد. با استقبال از BIM، صنعت ساخت و ساز چین قادر است تا از مزایای بهره ­وری روش­های ساخت دیجیتال بهره ببرد. در نتیجه در میانه این رشد عظیم ساخت و ساز کشور محیطی رقابتی برای طراحان پدید می­ آورد.

موسسه طراحی معماری ووهان یکی از اصلی ­ترین شرکت ­های طراحی معماری چند رشته­ ای در چین با ۶۲۵ کارمند شامل ۲۴۲ معمار است. این شرکت در سال ۲۰۰۴ Autodesk Revit را برای انتقال مستقیم از طراحی ­های 2D به BIM انتخاب کرد. با آماده سازی و استفاده از معماری Revit، یک معمار این شرکت قادر است تا به صورت مکرر و تنها در چهار روز تمام طراحی ­های شماتیک و مستندات نشان ­دهنده ظاهر ساختمان  را ایجاد کند.

سنگاپور

شبکه ساختمان و املاک (CORENET)، سازمان اصلی توسعه و اجرای BIM برای پروژه­ های دولتی سنگاپور است. CORENET یک طرح بزرگ IT، در سال 1995 توسط وزارت توسعه ملی سنگاپور آغاز کرد. این طرح سرویس­ های اطلاعاتی مختلفی را شامل سیستم­ های اطلاعاتی الکترونیکی از جمله eNPQS و کاتالوگ­ های الکترونیکی برای مشتریان و همچنین ارائه ­ی الکترونیکی و سیستم­ های یکپارچه بررسی طرح فراهم می ­کند. در صنعت ساختمان سنگاپور، استانداردهای IT بر اساس دستورالعمل­های اتحادیه بین ­المللی برای ایجاد قابلیت همکاری (buildingSmart) اتخاذ می ­شوند.

سنگاپور اکنون همچنین اتخاذ BIM برای انواع مختلف مصوبات اجباری کرده که از جمله آن­ها می­­ توان به مصوبات طرح ساخت و گواهینامه­ های ایمنی آتش­ سوزی اشاره کرد. دستورالعمل ­های “بررسی یکپارچه طرح” اکنون قابلیت اجرا دارند.

در نهایت، با وجود اینکه BIM یک تکنولوژی نسبتا تازه کشف شده در صنعت ساخت وساز است، معمولا سرعت سازگاری پایینی دارد. بیشتر پذیرندگان اولیه احساس اطمینان می ­کنند که به سرعت رشد خواهند کرد تا نقشی اساسی ­تر در طراحی و ساخت بازی داشته باشد. BIM یک فرآیند یکپارچه تعریف شده دارد که به معماران، مهندسان، سازندگان، مالکان و دیگر ذینفعان اجازه می ­دهد تا به صورت دیجیتالی مشخصه­ های کلیدی فیزیکی و عملکردی پروژه را قبل از ساخته شدن ساختمان بررسی کنند. اگرچه BIM تکنولوژی آینده است ولی مطمئنا اکنون اینجاست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *