Skip to main content
BIM

قابلیت همکاری و استانداردهای تبادل اطلاعات در BIM

قابلیت همکاری 3D بین برنامه­ های مختلف ساخت به طور کلی از طریق قالب­ های استاندارد صنعتی مثل dwg , DXF,  SDNF, cis/2و IFC با سیستم­های قدیمی­ تر صورت می­ گیرد. لینک­ های سفارشی دیگر که در گذشته و بر اساس XML یا فایل ­هایی با قالب خاص تصویب شده ­اند. داده ­های Excel هم در قابل گزارش­ هایی برای گسترش کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می­ گیرند. به صورت کلی سازگار شدن با کل فرآیند BIM تایید شده است، چراکه تنها فایل­های IFC کافی هستند تا از کل اشیا مدل سازه پشتیبانی کنند.

قالب­ های DXF, DWG, DWF و DGN

DXF[1] توسط Autodesk و به منظور فعال کردن قابلیت همکاری و انتقال داده بین AutoCAD و برنامه­ های دیگر توسعه یافت. از آنجایی که قالب فایل شامل هیچ شکلی از ID نمی­ شود، پیگری روند تغییرات بین اشیا فیزیکی که شامل فایل­ های مختلفی هستند ممکن نیست.

DWG قالبی از فایل است که برای داده ­های 2D و 3D CAD مورد استفاده قرار می­ گیرد و قالب استاندارد فایل برای محصولات Autodesk است.

DWF[2]  یک قالب فایل ایمن است که توسطه Autodesk توسعه یافته و هدف آن توزیع کارامد و ارتباط بین داده ­های طراحی است که به طور معمول با طراحی­ های DWG ایجاد شده است. اگرچه به ندرت در محیط BIM دیده می­ شود.

DGN تبادل استاندارد فایل­ های مرجع بین برنامه­ های طراحی مختلف است که در اصل توسط MicroStation توسعه یافته و در حال حاضر بخشی از سیستم­های شرکت Bentley است. DGN شبیه به DWG است که در آن قالب گرافیکی داده ­ها قرار گرفته و شامل ID منحصر به فرد برای مدل داده شده نمی­ شود.

IGES و STEP

مشخصات اولیه تبادل گرافیکی (IGES[3]) قالب خنثی داده­ ها را فراهم می ­کند که اجازه می ­دهد تبادل دیجیتالی اطلاعات بین سیستم­ های CAD صورت گیرد. این توسط اداره ملی استاندارد ایالات متحده تعریف شده است و به طور گسترده با استاندارد  تبادل داده مدل محصول (STEP[4]) در سال­ های اخیر جایگزین شده است.

سازمان بین ­المللی استانداردسازی (ISO) درگیر ایجاد استانداردهایی برای نمایش اطلاعات تفسیری و تبادل اطلاعات تولید محصول بوده است و به همین دلیل فایل­ های STEP در اختیار بسیاری از تولید کنندگان صنعتی قرار گرفته است. در بازار ساخت و ساز طبیعی است که تنها فایل­های مربوط به ISO 103003 AP230 قابل مشاهده باشند که عمدتا به عنوان فایل ­های مرجع در نظر گرفته می­ شوند.

قالب SDNF

فایل جزئیات فولادی خنثی (SDNF[5]) در اصل برای تبادل داده­ الکترونیکی بین سیستم­ های ساختاری مهندسی، A&D و سیستم­ های طراحی برای مدل­سازی سازه فولادی تعریف شد. نسخه ۳ آخرین قالبی است که توسط نرم ­افزاری صنعتی پشتیبانی می­ شود و این قابل برای سال­های زیادی حتی به منظور انتقال سازه­ های پیچیده بین سیستم­ هایی مثل Tekla Structures و سیستم­ های طراحی مثل Intergraph’s PDS و Aveva’s PDMS مورد استفاده قرار گرفته است.

برای یک مرور سریع، فایل­ های SDNF به بسته­ها و گزارش ­هایی تقسیم می ­شوند. بسته­ های اصلی در زیر تعریف شده­ اند. به طور کلی تمام موارد توسط تمام برنامه ­ها پشتیبانی نمی­ شوند:

Packet 00 – Title packet

Packet 10 – Linear members

Packet 20 – Plate elements

Packet 22 – Hole elements

Packet 30 – Member loads

Packet 40 – Connection details

Packet 50 – Grids

Packet 60 – Curved members

قالب CIS/2

CIS[6] یکی از نتایج پروژه Eureka CIMsteel اروپا است. نسخه فعلی یعنی cis/2 قالب گسترش یافته و نسل دوم منتشر شده است که توسعه یافته تا روش­ های کاری یکپارچه را از طریق به اشتراک گذاری و مدیریت اطلاعات تسهیل کند. این کار بین شرکت ­های برنامه ­ریزی، طراحی، تحلیل و ساخت چارچوب فولادی سازه صورت می ­گیرد. نسخه­ های مختلفی از قالب ­های تحلیلی، فیزیکی و ساخت برای سازه فولادی وجود دارد که قالب فیزیکی به طور گسترده در گذشته استفاده می ­شد.

تنها نقطه ضعف این قالب اشیا چند ماده ­ای واقعی هستند که نمی­ توانند آن گونه که استاندارد روی اشیا فولادی تمرکز دارد تعریف شوند. اگرچه قالب گسترش ­یافته cis/2 با Intergraph و Tekla سازگار شده تا برنامه­ های طراحی­ هوشمند 3D را به Tekla Structures ارتباط دهد.

قالب IFC

آخرین و کامل­ترین استاندارد انتقال که در محیط BIM به کار گرفته شده است کلاس پایه صنعتی (IFC[7]) است که توسط سازمان buildingSMART تعریف شده (www.buildingsmart.com) و به طور رسمی قرارداد بین ­المللی همکاری نامیده می­شود.

سازمانی که خودش را تحت عنوان buildingSMART معرفی می­ کند به طور کلی درباره به اشتراک گذاری اطلاعات بین اعضای تیم پروژه و برنامه ­هایی است که برای طراحی، ساخت، تهیه، نگهداری و عملیات اجرایی به کار گرفته می ­شوند. قابلیت همکاری داده­ ها کلید اصلی برای رسیدن به هدف فرآیند buildingSMART است.

buldingSMART یک طرح رایج داده توسعه­ داده که نگهداری و تبادل داده ­های مربوطه بین نرم ­افزارهای مختلف را ممکن می­سازد. طرح داده شامل اطلاعات بین رشته ­ای ساختمان است که در طول عمر کاری آن استفاده می­ شود. نسخه فعلی استاندارد ۳×۲ است، در حالی که نسخه بعدی IFC4 تعریف شده و بسیاری از برنامه ­ها برای سازگار شدن با آخرین استانداردها در حال به روز رسانی هستند.

اشیا واقعی ساختمان که سیستم ­های معماری، مهندسی و MEP تعریف می­ شوند می ­توانند با IFC به اشتراک گذاشته شوند. این امر اجازه می ­دهد تا کاربران از سیستم­ هایی که می­ دانند یا برای ساخت اشیا بهترین است استفاده کنند. سازگار شدن با استاندارد IFC اجازه می ­دهد تا اطلاعات واقعی اشیا بین برنامه­ های مدل­سازی اصلی به اشتراک گذاشته شوند. قالب­ های مختلف IFC در دسترس هستند و کاربر نیاز دارد بداند که کدام یک سازگار شده است و این امر می­ تواند با بررسی عنوان فایل IFC تعیین گردد.

[1] drawing exchange format

[2] design web format

[3] Initial graphics exchange specification

[4] Exchange of Product Model Data

[5] Steel detailing neutral file

[6] CIMsteel Integration Standards

[7] industry foundation class

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *