Skip to main content
bim-history

تاریخچه مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

سیستم ­های رسم 2D از اوایل دهه 1990 و به عنوان تابلوهای طراحی الکترونیکی، کپی کردن و انتقال جزئیات یا بلاک­ هایی برای تولید سریع­تر طراحی­ ها نسبت به فرآیندهای دستی قدیمی مورد استفاده قرار می­ گیرند. اگرچه تا زمانی که به قابلیت همکاری مربوط می­ شد هیچ مزیت واقعی وجود نداشت. نرم­ افزارهای متعدد اجازه­ دادند تا طراحی­ ها یا بلاک ­ها به طراحی­های کاری وارد شوند که از گزینه­ هایی به شکل XREF استفاده می ­کردند که در واقع آغاز مفهوم مدل مرجع بود.

 

 

ابزارهای طراحی با کمک کامپیوتر (CAD) برای زمانی مورد استفاده قرار می­ گرفتند که منجر به راه ­حل­های سفارشی شد. این موارد متناسب با نیازهای هر صنعت یا هر فرد در تیم طراحی توسعه داده شدند. به طور مثال ابزارهایی که توسط معمارها مورد استفاده قرار می ­گیرد نیاز به عملکردهای مختلفی نسبت به ابزارهای مهندسان دارند. همچنین نرم ­افزارهای مهندسی سازه نیازهای طراحی متفاوتی از راه ­حل­های مکانیکی، برقی و لوله ­کشی دارند. باید اشاره کرد که در بسیاری از شرکت ­ها تکنسین­ ها کار طراحی را انجام می ­دهند و مهندسان صرفا در حل ­کردن بخش­ های معمولی پروژه یا طرح ­های اولیه نقش دارند.

در بخش ساخت و ساز، مدل­سازی اطلاعات به طور معمول به عنوان نمایش کامپیوتری ساختمان می ­شود که شامل تمام اطلاعات مربوط و مورد نیاز برای تولید و ساخت عناصر مدل­سازی شده است. عناصر یا اشیا باید هوشمند باشند و باید بدانند چه چیزی هستند، چگونه باید در شرایط مختلف رفتار کنند و از خواص و روابط معتبر خود اطلاع داشته باشند. یک مثال ساده از این امر تقویت و آرماتور بندی پی سازه است. اگر اندازه پی اصلاح شده باشد، سپس آرماتور تعبیه شده باید به صورت دینامیک به روز رسانی شود و بر طبق آن موقعیت خود را تغییر دهد. این موضوع با مدل تولید شده توسط کامپیوتر که صرفا برای اهداف تجسمی ساخته شده و هر شی یک عنصر غیر وابسته است متفاوت خواهد بود.

صنعت سازه ­های فلزی به طور طبیعی به عنوان پیشرو در بخش مدل­سازی 3D شناخته می ­شود و پیشرفت ­های آن­ها در ۳۰ سال اخیر را می ­توان در قالب نرم ­افزارهای پیشگامی مثل Tekla Structures مشاهده کرد. این نوع از نرم ­افزارها به قالب فلزی 3D اجازه می­ دهند تا مدل­سازی شوند و بین دستورالعمل ­های کاربران ارتباط برقرار گردد. این موارد طراحی خودکار نقشه ­های کلی، جزئیات ساخت و بعد از چند سال توسعه لینک ­ها به ماشین ­های CNC به منظور بریدن و حفاری پروفیل­ های فلزی را ممکن می­ سازند.

وقتی که مدل­سازی 3D گسترش یافت و شامل مدل­سازی پارامتری شد، سیستم­ های تشخیص برخورد نیز توسعه پیدا کردند. تشخیص برخورد­ها به نرم ­افزار اجازه می­دهد تا تمام شرایط هم­پوشانی مواد یا اشیا موجود در یک فضا شناسایی شوند.

امروزه ID منحصر به فرد جهانی یا شناساگر منحصر به فرد جهانی (GUID) در اکثر نرم ­افزارها در دسترس است که در واقع رشته ­های منحصر به فرد و در ارتباط با اشیا می ­باشد که به صورت اعداد صحیح ۱۲۸ بیتی ذخیره می ­شود. GUID به منظور ردیابی اشیا بین نرم ­افرارهای مدیریت تغییرات به کار برده می­ شود. بعضی سیستم­ ها اجازه پشتیبانی از انواع GUID داخلی و خارجی را می ­دهند. اصطلاح GUID معمولا و نه همیشه به استاندارد شناساگر منحصر به فرد و جهانی مایکروسافت (UUID) ارجاع داده می ­شود.

در مراحل اولیه BIM، تنها طراحی و گزارش­ دهی را در دسترس بقیه قرار می ­داد در حالی که مدل ‍واقعی BIM محدود به شرکتی می ­شد که کامپیوترهای قدرتمند در آنجا حضور داشتند. اگرچه امروزه با پیشرفت کامپیوترها مدل­ها روی لپتاپ­ها و طی چندین سال گذشته روی تبلت ­ها برای استفاده در محل هم در دسترس قرار گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *